mig 23  
  MiG 23  
 

Tilbage til forsiden

 
 

Tilbage til fly og skibe

 
     
   
     
     
 

Dette fly af typen MiG 23 MF er fremstillet i Rusland i 1982. Det blev i foråret 2001 anskaffet ved køb i Polen og  transporteret ad søvejen til Langeland. Flyet var hjemmehørende på en polsk luftbase ved navn Radzikowo i nærheden af byen Slupsk.

Det har nummer 010 og har i sin tjenestetid jævnligt fløjet rekognosceringsture over Østersøen. Flyet er en jagerbomber – en altvejrsjager med en Tumanski R-29 B turbojetmotor, som giver en hastighed på 2.500 km. i timen, dvs. 2 gange lydens hastighed, og en aktionsradius på 2.420 km. Vingerne kan stilles i tre positioner ved hjælp af hydraulik – nemlig 72, 45 og 16 grader alt efter flyvningens art. I den mest sammenklappede form nærmer planet sig et deltaplan. Flyet kan lande på marginale pladser. Landingsstellet er avanceret og klapper under flyvningen ind i skroget. Karakteristisk for flyet er de to kasseformede luftindtag på siderne af skroget før vingerne.

MiG flyves af én pilot. Bevæbningen er foruden en dobbeltløbet 23 mm maskinkanon fire missiler, to anbragt på vingerne og to
på pyloner. Missilerne kunne være luft til luft typen, luft til jord typen. Der kunne også medføres 4 stk. 500 kg. bomber. Flyet har katapultsæde og skudsikkert glas over cockpittet.

MiG fly af diverse konstruktioner var under den kolde krig en alvorlig trussel mod Langelandsfort og med flybaser i DDR og Polen kunne angreb på fortet ske inden for kort tid.

MiG 23 er designet af A.I.Mikojans tegnestue. I 1967 fløj piloten A.V.Fodorov den første MiG 23 prototype. Fra 1969 til 1985 var flyet i produktion i Rusland og ialt blev bygget mere end 4.000 eksemplarer af denne type. MF - versionen blev bygget efter 1978 med et nyt radarsystem og infrarød målsøgning. MiG 23 blev brugt af alle Warzawapagtlandene i Europa.

MiG 23 gjalt for at være et pålideligt fly, som var let at flyve og som kunne hamle op med NATO's F-5 og F-16 fly. Flytypen blev udfaset efter Den kolde Krig, men der eksisterer stadig MiG 23 fly som flyves, bla. a. i Tyskland og meget tyder på at dette fly kan blive en af kampflyenes klassikere.

 
     
  Tekniske data  
     
 

Type: MiG 23 MF - Motor: 1 stk. MNPK R29-300 turbojet - Spændvidde: Yderstilling 13,90 m - Længde: 17,10 m - Højde: 4,35 m - Tomvægt 10.845 kg - Fuldvægt 18.050 kg - Max hastighed 2.500 km - Rækkevidde: 1.200 km - Tophøjde: 18.500 m - Bevæbning: 1 stk. 23 mm maskinkanon med 2 løb, 4 missiler eller fire 500 kg bomber - Max ydre våbenlast 3.000 kg.  

 
     
 

 

 
 

           
 
 
 
 

Sidste billede er tilsvarende fly i polsk hangar. 

 
 

Klik på et billede for at gøre det større.

 
 

Brug derefter tilbage-pilen i øverste venstre hjørne.

 
     
 

Til toppen