draken  
  DRAKEN  
 

Tilbage til forsiden

 
 

Tilbage til Flyvemaskiner og Skibe

 
     
   
   Saab Draken F-35  
     
 
 

I hangaren mod nord står et dansk jagerfly af typen "Draken". Flyet er deponeret af Flyvevåbnets Historiske Samling i Karup. Det blev i foråret 2002 transporteret til fortet fra Karup. 

Draken-flyet med betegnelsen Saab F-35 er et svenskkonstrueret jagerbombefly fremstillet i Linköping af Svenska Aeroplan Aktie-Bolag (Saab). Flyet er bemærkkelsesværdigt ved at være et deltaplan og var i mange år det eneste deltafly i verden, indtil det fransk-britiske passagerfly Concorde blev bygget. Jagerflyet er forsynet med en jetturbinemotor af typen RM6C fremstillet af Volvo Flygmotor AB i Trollhättan. Det første Draken jagerfly fløj i 1955 og forud lå flere års arbejde og forsøg. Draken-flyene blev af taktiske grunde bygget til at kunne benytte det eksisterende svenske vejnet som start- og landingsbane. Resultatet efter mange prøveflyvninger og forbedringer var et vellykket og smukt fly, som endte med at blive en svensk eksportvare. Da Danmark skulle have nye jagerfly i 1960-erne, stod valget mellem det amerikanske F-5 Freedom Fighter. de franske Mirage III og det svenske Draken. Det blev Draken som vandt. Også Finland og Østrig købte det svenske Drakenfly til deres flyvevåben.

Danmark bestilte af to omgange 20 stk. F-35, 20 stk. RF-35 og 6 TF-35. Senere blev bestilt 5 ekstra TF-35. Flyene måtte tilpasses NATO's standarder og der foretoges visse ændringer bl.a. fik man større brændstofkapacitet.

Det udstillede fly er et ensædet jagerkampfly med flynummer A005. Dette fly blev bygget færdigt den 16. februar 1970 og modtaget 23. oktober samme år af Det danske Flyvevåben. Indtil det blev udfaset i 1993 har det fløjet i det danske luftrum og udført overvågningsopgaver bla.a. i Østersøen og Storebælt i samarbejde med Langelandsfort og Søværnets fartøjer. Det kunne angribe mål såvel på land som til søs, og kunne foruden maskingeværet bevæbnes med såvel missiler som bomber. Den årlige flyvetid har varieret fra lidt under 100 timer til 250 timer. Nogle af Drakenflyene havde udstyr til fotorekognoscering - især Warzawapagtens flådebevægelser i Østersøen blev fulgt med interesse. Fotoudstyret var placeret helt ud i flyets næse. I 1980 blev alle fly moderniseret med et nyt våbenaffyrings- og navigationssystem.

Draken-flyet viste sig også i dansk tjeneste som et meget pålideligt og godt jagerkampfly. Af de 51 fly som anskaffedes og som formeredes i to eskadriller, nemlig ESK725 og ESK729, havarerede kun 9 stykker i perioden 1975-1999. I 1999 blev Draken-flyene udfaset. Et antal heriblandt A005 er bevaret som museumsgenstande. 

 
     
     
  Tekniske data  
     
 

Navn: Draken Saab F-35 - Motor Volvo Flymotor RM6C - Spændvidde: 15,35 m - Højde: 3,89 m - Tomvægt: 8 t - Fuldvægt: 16,1 t - Max hastighed: 1.663 km/t - Marchhhastighed: 950 km/t - Rækkevidde: 950 km - Tophøjde 18.300 m - Bevæbning: 2 stk. 30 mm Aden maskinkanoner samt 2 luft til luft eller luft til jord missiler eller diverse bomber af NATO-fabrikat.

 
     
     
 
 
 

Klik på et billede for at gøre det større.

Brug derefter tilbage-pilen i øverste venstre hjørne.

 
 
     
     
 

Til toppen